Joyce van Riel

"Durf naar jezelf te kijken, naar anderen en naar de wereld."

Begin 2012 starten mijn reis! Vol trots rees ik vanuit het Brabantse land af naar mijn eerste auditie op de MBO Theaterschool. Vanuit een klein dorpje, richting de grote stad Rotterdam. Mijn grote droom als kind was altijd al op het podium staan. Ik kwam door de audities heen en mijn avontuur ging van start.

aladdinproductie.jpg

Dag in dag uit ben je bezig met jezelf ontwikkelen op het gebied van zang, dans en spel. Een combinatie van lessen volgen en het geleerde direct in de praktijk brengen tijdens voorstellingen. Zo heb ik in verschillende producties mogen spelen en veel verschillende rollen mogen vertolken. Zoals Maureen in de rockmusical Rent en Mevrouw Montecchi in de musical romance Romeo en Julia. Ook mocht ik in mijn eerste jaar meespelen in het ensemble van de voorstelling Aladdin, geregisseerd door Carla van Driel. Snelle kledingwissels, veel dans en zang en bijna altijd aanwezig op het podium.

Carla is een hele inspirerende vrouw geweest in mijn gehele reis op de MBO Theaterschool. Iets wat mij nog altijd is bijgebleven was dat iedere student een dier toegewezen kreeg. Dit dier mocht je dan gaan observeren in de dierentuin en je moest erachter komen waarom juist die dier bij je past. Ik was een combinatie van een wolf en een stokstaartje. Aan het eind van mijn opleiding wist ik waarom. Het liefst altijd de groep bij elkaar houden en zorgen voor de roedel. Daarnaast altijd nieuwsgierig en leergierig.

romeojuliaproductie1.jpg

Wat heb ik geleerd?

Dag in dag uit studio in en studio uit. Dan een balletles van Marijke, dan rond de piano bij Roxanne, daarna een stoel opdracht met Cormac tijdens een spel les en einde dag nog even een moderne dansles van Debby. Lange intensieve dagen maar onwijs divers en leerzaam. De MBO theaterschool voelt aan als een veilig tweede thuis waar je mag groeien, ontdekken en op je bek mag gaan. In de avonduren draai je vaak producties en de volgende ochtend sta je vroeg weer in een van de studio's. Je komt enkel alleen thuis om te slapen. Onder goede begeleiding van diverse professionals uit de theaterwereld werk je aan je vaardigheden als acteur. Zoals: improvisatie, tekstbehandeling, theater maken, fysiek spel, beweging, dans, stem, zang en het geven van workshops.

Naast de vaardigheden als acteur ga je jezelf ook ontdekken als persoon en jouw plek in de maatschappij. Wat vind ik belangrijk? Waar sta ik voor? En wat wil ik vertellen en bereiken.

afstudeerproject.png

Vervolgstappen

Na mijn studie aan de MBO Theaterschool ben ik niet door gaan studeren in het theater vak maar ben ik de studie CO-IEMES gaan volgen aan Fontys Hogeschool te Tilburg.  Dit staat voor communicatie – International, Event, Music en Entertainment Studies. Totaal de andere kant op maar ik kon veel vaardigheden die ik had opgedaan aan de MBO Theaterschool inzetten. Ik wist namelijk al goed wie ik was als persoon, wat mijn sterke kanten waren en mijn zwakkere kanten. Ook durfde ik goed voor een groep te spreken en kon ik mijn presentatie skills goed inzetten. Jezelf vertegenwoordigen of een groep.

Wel ben ik nog actief in de entertainment wereld. Ik sta nog altijd op het podium als zangeres van de allround coverband IMPAKT. Tijdens mijn reis op de MBO Thetaterschool startte ik in 2015 als frontvrouw van allround coverband CoverUp! met als hoogtepunt in 2018 de grote finale van The Clash of the Coverbands in Paradiso. Daarvoor, deed ik ervaring op met de Maten van Jupiler band en top2000 band. Momenteel sta ik maandelijks op podia in binnen- en buitenland met verschillende bands en breng ik hetgeen wat ik heb geleerd op de MBO Theaterschool nog altijd in de praktijk.  Dat ik wilde zingen in een band liet ik ook al doorschemeren tijdens mijn eind solo: Choice op de MBO Theaterschool. Een productie met live-band en veel zang. Een super ervaring.

Het gevoel dat ik nog altijd welkom ben binnen de muren van de MBO Theaterschool geeft mij een warm en vertrouwd gevoel. Je blijft altijd lid van de theater familie, welke keuzes je ook maakt. Ik heb een onwijs fijne tijd gehad en deze kans en ervaring zal ik nooit vergeten. Mocht je de kans krijgen, pak hem met twee handen aan.