mboproject-2021-06-28_lowres-68-1001733.jpg

De MBO Theaterschool

Ons verhaal

De MBO Theaterschool, een plek waar acteurs, technici, producenten en vormgevers samenkomen. Bij ons staat ontwikkeling en het proces centraal en niet het eindresultaat. Je gaat bij ons op ontdekkingstocht en versterkt je eigen persoonlijkheid en talenten. Je reflecteert het geleerde en ontwikkeld door. Onze studenten zijn, getalenteerd, speels en creatief. Deze eigenschappen bouwen we uit tijdens de opleiding en dit levert ervaren professionals op vol zelfvertrouwen.

Ontmoetingsplek

De MBO Theaterschool is al 20 jaar een ontmoetingsplek voor ruim 300 theatermakers. In samenwerking met verschillende externe partijen leveren wij professionele theatermakers af in 4 verschillende disciplines: acteur, vormgever, technicus en producten. Ons karakteristieke en sfeervolle pand aan de Pieter de Hoochweg is een bruisende plek vol creativiteit en werklust. De Rotterdamse cultuur zie je ook terugkomen in ons DNA: grensverleggend, werelds en ongepolijst, maar vooral ook met een open houding tegenover het nieuwe en onbekende. Je mag hier zijn wie je bent.

Leren in de praktijk

Tijdens de opleiding doe je veel praktijkervaring op in de verschillende speciaal ingerichte praktijklokalen. We stomen je klaar voor het werkveld. Met een eigen theatergezelschap in huis, leer je niet alleen werken binnen de muren van een theaterschool, maar ook in een theaterbedrijf. Binnen het gezelschap bouw je aan diverse producties en reflecteren op dit proces. Je leert te reflecteren op jezelf en het verplaatsen in een ander. Docenten helpen hierbij door de vraag achter de vraag te stellen.

Je wordt gezien

Wij kennen onze studenten en helpen ze groeien. Dit levert ervaren theatermakers op die weten wat ze willen. Tijdens de opleiding wordt er veel van je gevraagd qua inspanning en inzet. In een dynamische en drukke wereld,waar gezien worden en impact creëren belangrijk is lichamelijk en geestelijk fitheid erg belangrijk. Daarom staat bewegen en balans centraal.

Passie en talent

Naast talent en een grote passie voor het vak zijn zelfbewustzijn en toewijding essentiële kwaliteiten die je nodig hebt. Vaak kom je al binnen met een bak talent. Wij werken vanuit deze talenten en brengen structuur aan in het leren. Samen werken we toe naar de student zijn einddoel. Dit doen we door te werken aan diverse praktijkprojecten en door veel verschillende ontmoetingen met mensen uit de praktijk te veroorzaken. Dat gebeurt in onze school, onze leerwerkplaats, het Rotterdamse werkveld en daarbuiten.